Ga naar de inhoud

De EAA in de praktijk. Wat we van Bol, Jumbo en HEMA kunnen leren

Door Kim Denie en Taeke Reijenga van Level Level

Voor het 3e jaar op rij is meer dan de helft van de grootste webwinkels niet toegankelijk voor mensen met een beperking, blijkt uit onderzoek. Met de invoering van de European Accessibility Act in het vooruitzicht, deelt Taeke Reijenga cruciale 'lessons-learned' uit dit onderzoek en de daaropvolgende gesprekken met toonaangevende retailers.

Presentatie

eaa-in-de-praktijk-ncdt-2024.pdf (pdf, 622 kB)
(Deze pdf voldoet niet aan de toegankelijkheidseisen.)

Veel webwinkels nog niet toegankelijk

Bij 8 van de 15 grootste webwinkels is het onmogelijk voor mensen met een motorische of visuele beperking om zonder het gebruik van een muis een bestelling te plaatsen. Voor het 3e jaar op rij is meer dan de helft van de grootste webwinkels niet toegankelijk voor mensen met een beperking. Veel van de onderzochte webwinkels zijn zelfs in score gedaald, ten opzichte van het eerste onderzoek. De websites van Apple, Jumbo en Bol.com zijn het meest toegankelijk. De toegankelijkheid is verbeterd bij Jumbo (23%), Bol.com (7%) en MediaMarkt (30%).

Taeke en Kim vertellen wat er mis gaat en laten zien dat met relatief eenvoudige aanpassingen de sites al veel toegankelijker gemaakt kunnen worden.

Kim Denie en Taeke Reijenga

Kim is adviseur en spreker ook gemeenteraadslid en student aan de UvA. Ze heeft een progressieve myopie. Dit zal uiteindelijk tot volledige blindheid leiden. Door haar behandeling is zij nu slechtziend. Als ervaringsdeskundige zet zij zich in voor een toegankelijke (online) wereld.

Taeke heeft van zijn hobby zijn bedrijf gemaakt. Hij is algemeen directeur van Level Level, een full-service WordPress bureau waar toegankelijkheid de standaard is.

Taeke Reijenga (links) en Kim Denie (rechts) op het NCDT 2024